Krzysztof Wojtczak
kancelaria prawna
Krzysztof Wojtczak
Pomoc prawna i doradztwo w Twojej sprawie

Wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Omnibus, czyli słów kilka o opiniach w internecie

Na mocy ustawa z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2581), implementującej do polskiego prawa dyrektywę Omnibus, stało się koniecznym informowanie konsumentów:

  1. w przypadku zapowiadania obniżek cenowych – o najniższej cenie produktu w okresie ostatnich 30 dni;
  2. o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli;
  3. o ogólnych informacjach udostępnionych w specjalnej części interfejsu internetowego (która jest bezpośrednio i łatwo dostępna ze strony, na której prezentowane są oferty) dotyczących głównych parametrów decydujących o plasowaniu ofert przedstawionych konsumentowi w wyniku wyszukiwania oraz względnym znaczeniu tych parametrów w porównaniu z innymi parametrami.

W tym wpisie omówię konieczność informowania o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli. Mowa będzie również o informowaniu o ogólnych informacjach udostępnionych w specjalnej części interfejsu internetowego (która jest bezpośrednio i łatwo dostępna ze strony, na której prezentowane są oferty) dotyczących głównych parametrów decydujących o plasowaniu ofert przedstawionych konsumentowi w wyniku wyszukiwania oraz względnym znaczeniu tych parametrów w porównaniu z innymi parametrami.

Kwestia informowania o najniższej cenie produktu w okresie ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki została omówiona w innym wpisie na moim blogu.

Jaka jest podstawa prawna obowiązku informowania o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli?

Tu zmiany objęły przepisy ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Zgodnie z art. 6 tej ustawy:

  1. Praktykę rynkową uznaje się za zaniechanie wprowadzające w błąd, jeżeli pomija istotne informacje potrzebne przeciętnemu konsumentowi do podjęcia decyzji dotyczącej umowy i tym samym powoduje lub może powodować podjęcie przez przeciętnego konsumenta decyzji dotyczącej umowy, której inaczej by nie podjął.
  2. W razie wątpliwości za istotne informacje, o których mowa w ust. 1, uważa się informacje, które przedsiębiorca stosujący praktykę rynkową jest obowiązany podać konsumentom na podstawie odrębnych przepisów.

W przypadku propozycji nabycia produktu, za istotne informacje, o których mowa w ust. 1, uznaje się w szczególności:

  1. istotne cechy produktu w takim zakresie, w jakim jest to właściwe dla danego środka komunikowania się z konsumentami i produktu;
  2. imię, nazwisko (nazwę) i adres przedsiębiorcy (siedzibę) oraz przedsiębiorcy, na którego rzecz działa;
  3. cenę uwzględniającą podatki lub, w przypadku gdy charakter produktu nie pozwala w sposób racjonalny na wcześniejsze obliczenie ceny, sposób, w jaki cena jest obliczana, jak również wszelkie dodatkowe opłaty za transport, dostawę lub usługi pocztowe lub, w sytuacji gdy wcześniejsze obliczenie tych opłat nie jest w sposób racjonalny możliwe, informację o możliwości powstania takich dodatkowych kosztów;
  4. uzgodnienia dotyczące sposobu płatności, dostawy lub wykonania produktu;
  5. informacje o istnieniu prawa do odstąpienia od umowy lub rozwiązania umowy, jeżeli prawo takie wynika z ustawy lub umowy;
  6. informacje o tym, czy osoba trzecia oferująca produkty na internetowej platformie handlowej jest przedsiębiorcą - na podstawie oświadczenia tej osoby złożonego dostawcy internetowej platformy handlowej w rozumieniu art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta;
  7. informacje o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli - w przypadku przedsiębiorcy, który umożliwia dostęp do wystawionych przez konsumentów opinii o produktach;
  8. ogólne informacje udostępniane w specjalnej części interfejsu internetowego dostępnej w sposób bezpośredni i łatwy ze strony, na której prezentowane są wyniki wyszukiwania dotyczące głównych parametrów decydujących o plasowaniu produktów przedstawianych konsumentowi w wyniku wyszukiwania oraz względne znaczenie tych parametrów w porównaniu z innymi parametrami - w przypadku gdy udostępnia się konsumentom możliwość wyszukiwania produktów oferowanych przez różnych przedsiębiorców lub konsumentów i niezależnie od tego, gdzie transakcja ostatecznie zostanie zawarta.

Jak widać konieczność wyjaśniania mechanizmu plasowania ofert również wynika ze zmiany ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym.

Jak podejść do obowiązku informowania w zakresie opinii?

Przede wszystkim należy podkreślić, że nowe regulacje nie wprowadzają obowiązku weryfikowania opinii zamieszczanych przez użytkowników. W żadnym razie przedsiębiorca nie musi martwić się tym, że niekiedy nie może zweryfikować zamieszczanych opinii.

Obowiązek dotyczy informowania o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.

Przede wszystkim należy więc wyraźnie potencjalnym klientom zakomunikować, czy przedsiębiorca w ogóle zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.

Możliwym jest wskazanie po prostu, że przedsiębiorca nie zapewnia, że publikowane opinie pochodzą od konsumentów, którzy faktycznie używali danego produktu lub go nabyli.

Schody zaczynają się, gdy przedsiębiorca nie może sobie pozwolić na tego typu komunikat, a jednocześnie chce nadal mieć możliwość publikowania opinii swoich klientów. Musi wówczas opracować i wdrożyć sposób lub mechanizm zapewnienia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.

Jak zapewnić, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli?

Nie jest to proste zadanie. W jednej z wypowiedzi Prezes UOKiK zasugerował, by opinie mogły być dodawane wyłącznie za pomocą specjalnego, indywidualnego linku wysłanego przez przedsiębiorcę do klientów, którzy towar nabyli. Istotnie, jest to jedno z możliwych rekomendowanych rozwiązań.

A co jeśli przedsiębiorca nie ma środków lub możliwości wdrożenia tego typu systemu?

Wówczas można posiłkować się regulaminem opinii lub zmianą w regulaminie sklepu internetowego. Można w tych dokumentach przewidzieć określone zasady dodawania opinii. Wówczas wdrożenie takiego regulaminu może stanowić o zapewnieniu, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli.

W razie pytań zapraszam do kontaktu.

wstecz

Jak się ze mną skontaktować?

Kancelaria Adwokacka
Adwokat Krzysztof Wojtczak

ul. Franklina Delano Roosevelta 8
bud. SEPIA Office. III, OFF Piotrkowska Center
90-056 Łódź
+48 537 439 438
kancelaria@adwokat-wojtczak.pl
NIP 7282650562
REGON 368084983
Santander: 14 1910 1048 2272 0004 6072 0001
IBAN: PL14191010482272000460720001
Kod SWIFT: WBKPPLPP
Facebook
Linkedin