Krzysztof Wojtczak
kancelaria prawna
Krzysztof Wojtczak
Pomoc prawna i doradztwo w Twojej sprawie

Problemy z deweloperem HREIT - ostrzeżenie dla klientów i inwestorów

HREIT, jedna z większych firm deweloperskich w Polsce, znajduje się w trudnej sytuacji finansowej, co wzbudza obawy zarówno wśród klientów, jak i inwestorów. Firma jest w trakcie restrukturyzacji, a jej model finansowania, oparty na szerokiej sprzedaży nieruchomości, spotyka się z zarzutami o brak transparentności i trudności w realizacji projektów.

Główne problemy, z którymi zmaga się HREIT, to opóźnienia w realizacji inwestycji oraz oskarżenia o wprowadzenie klientów w błąd co do ryzyka związanego z inwestycjami. Przykładem mogą być opóźnienia na osiedlu Tuwima Gardens w Łodzi, gdzie prace budowlane są znacznie spowolnione, a klienci zgłaszają frustrację z powodu braku postępu​.

Kolejnym istotnym aspektem jest podejrzenie, że firma mogła dopuścić się nieprawidłowości finansowych, co doprowadziło do wszczęcia postępowania przygotowawczego prowadzonego przez Prokuraturę Okręgową w Warszawie. Tysiące inwestorów, którzy zaufali obietnicom HREIT, obecnie z niepokojem śledzą restrukturyzację spółki, obawiając się o swoje zainwestowane środki​.

czytaj więcej

Wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Omnibus, czyli słów kilka o cenach regularnej, katalogowej, obniżonej, przekreślonej...

Ustawa z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2581), implementująca do polskiego prawa również dyrektywę Omnibus, przewiduje szereg specyficznych obowiązków, z których przedsiębiorcy będą się musieli wywiązać.

Konieczne będzie m.in. informowanie konsumentów:

  1. w przypadku zapowiadania obniżek cenowych – o najniższej cenie produktu w okresie ostatnich 30 dni;
  2. o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli;
  3. o ogólnych informacjach udostępnionych w specjalnej części interfejsu internetowego (która jest bezpośrednio i łatwo dostępna ze strony, na której prezentowane są oferty) dotyczących głównych parametrów decydujących o plasowaniu ofert przedstawionych konsumentowi w wyniku wyszukiwania oraz względnym znaczeniu tych parametrów w porównaniu z innymi parametrami.

W tym wpisie omówię konieczność informowania o najniższej cenie produktu w okresie ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki.

czytaj więcej

Wdrożenie do polskiego porządku prawnego dyrektywy Omnibus, czyli słów kilka o opiniach w internecie

Na mocy ustawa z 1 grudnia 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2581), implementującej do polskiego prawa dyrektywę Omnibus, stało się koniecznym informowanie konsumentów:

  1. w przypadku zapowiadania obniżek cenowych – o najniższej cenie produktu w okresie ostatnich 30 dni;
  2. o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli;
  3. o ogólnych informacjach udostępnionych w specjalnej części interfejsu internetowego (która jest bezpośrednio i łatwo dostępna ze strony, na której prezentowane są oferty) dotyczących głównych parametrów decydujących o plasowaniu ofert przedstawionych konsumentowi w wyniku wyszukiwania oraz względnym znaczeniu tych parametrów w porównaniu z innymi parametrami.

W tym wpisie omówię konieczność informowania o tym, czy i w jaki sposób przedsiębiorca zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od konsumentów, którzy używali danego produktu lub go nabyli. Mowa będzie również o informowaniu o ogólnych informacjach udostępnionych w specjalnej części interfejsu internetowego (która jest bezpośrednio i łatwo dostępna ze strony, na której prezentowane są oferty) dotyczących głównych parametrów decydujących o plasowaniu ofert przedstawionych konsumentowi w wyniku wyszukiwania oraz względnym znaczeniu tych parametrów w porównaniu z innymi parametrami.

Kwestia informowania o najniższej cenie produktu w okresie ostatnich 30 dni przed wprowadzeniem obniżki została omówiona w innym wpisie na moim blogu.

czytaj więcej

Rękojmia konsumencka od 1 stycznia 2023 r. - zmiany w prawie konsumenckim

Od 1 stycznia 2023 r. weszła w życie ustawa z dnia 4 listopada 2022 r. o zmianie ustawy o prawach konsumenta, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo prywatne międzynarodowe (Dz. U. z 2022 r., poz. 2337). Powyższa ustawa w zakresie swojej regulacji wdrożyła:

  • dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/770 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów o dostarczanie treści cyfrowych i usług cyfrowych (Dz. Urz. UE L 136 z 22.05.2019, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 60), czyli tzw. dyrektywę cyfrową oraz
  • dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/771 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie niektórych aspektów umów sprzedaży towarów, zmieniającą rozporządzenie (UE) 2017/2394 oraz dyrektywę 2009/22/WE i uchylającą dyrektywę 1999/44/WE (Dz. Urz. UE L 136 z 22.05.2019, str. 28 oraz Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 63), czyli tzw. dyrektywę towarową.

W niniejszym wpisie skupię się na najważniejszych zmianach dotyczących odpowiedzialności za wady towaru, jaką ponosi przedsiębiorca będący sprzedawcą w umowach sprzedaży z udziałem konsumentów.

Co ważne, nie uległo zmianie, iż regulacje dotyczące konsumenta znajdują zastosowanie również do osoby fizycznej zawierającej umowę bezpośrednio związaną z jej działalnością gospodarczą, gdy z treści tej umowy wynika, że nie ma ona dla tej osoby charakteru zawodowego, wynikającego w szczególności z przedmiotu wykonywanej przez nią działalności gospodarczej, udostępnionego na podstawie przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Z ochrony konsumenckiej korzystają więc nadal tzw. „quasi przedsiębiorcy”.

czytaj więcej

Jak się ze mną skontaktować?

Kancelaria Adwokacka
Adwokat Krzysztof Wojtczak

ul. Franklina Delano Roosevelta 8
bud. SEPIA Office. III, OFF Piotrkowska Center
90-056 Łódź
+48 537 439 438
kancelaria@adwokat-wojtczak.pl
NIP 7282650562
REGON 368084983
Santander: 14 1910 1048 2272 0004 6072 0001
IBAN: PL14191010482272000460720001
Kod SWIFT: WBKPPLPP
Facebook
Linkedin